Proč nejsou všichni lidi queer (první část)

Na Get Real jsem narazila na článek, kterej si kladl tuhle otázku. Nejdřív mi to přišlo jako zajímavý téma, tak jsem uvažovala, že ho přeložim. Pak mi to ale přišlo moc dlouhý a náročný, tak jsem chtěla napsat jenom takovej výcuc. Nakonec jsem se u toho akorát rozčílila, že to nedává smysl, a je to zase akorát výkřik do vakua, kde nikdo pořádně nerozumí tomu, co queer znamená. (Ani já to nevim.)

Kdyby gender bylo opravdu spektrum, jak se poslední dobou prosazuje, znamenalo by to, že jsou lidi rovnoměrně rozeseti po celé jeho délce. Ale jak si autor správně uvědomuje, spektrum ještě neznamená, že musí nutně bejt rovnoměrně zastoupené celé. Vyrůstáme totiž ve společnosti, která nám vštěpuje, že rody jsou prostě jenom dva, a proto je pro lidi poměrně náročné se z této koncepce vymanit a umítit se na spektrum, kamkoli je libo. Podobně, jako když já vždycky řikám: „Nemůžeš lidi nutit, aby byli šťastný.“ Nemůžeš je ani nutit, aby byli queer.

Problém termínu qenderqueer tkví podle autora v tom, že mu nikdo nerozumí, a tudíž se s ní nemůže sžít. Měli bychom tedy v lidech podporovat sebeidentifikaci typu: „cejtim se jako holka, ale ráda chodim v pánských šatech a spím s holkama,“ a nenutit je zavřít se do queer šuplíku. Je to jenom další nálepka, kterých se celý život snažíme zbavit.

K tomu já opět dodávám: cejtim se jako holka, ale nikdy jsem netrpěla hlubokou dysforií, která by mě vedla do deprese. Jsem teda dost trans? Nebo jsem queer? Nebo jsem prostě normální, akorát pro mě nikdo nemá jednoslovnou kategorii? Tohle je mimochodem věc, která mě vážně trápí a nedokážu si tu myšlenku odpustit s každým estrofemem. Je to stále ta věčná otázka: Co když jsem prostě jenom chlap a úchyl?

Zásadní průšvih je, že se všichni tváří (především naši lékaři), jako kdyby rod (jako purista nejsem úplně kámoš se slovem gender) byl něco, co je jasně daný, nedá se to změnit a stačí jenom pořádně hluboká introspekce a hned dokážeme svůj rod objektivně určit. Tahle teorie má ale zásadní trhlinu – biologové všeho druhu dodnes pořádně neví, co určuje rod, a jejich představy o tom, jak se to tak stane, že je někdo trans, jsou vyloženě mlhavé.

Autor navrhuje následující situaci. Vyoutujete se jako trans, pak tak třeba rok žijete v RLE, abyste nakonec zjistili, že vlastně nechcete bejt to druhý pohlaví. Tak řeknete, že řadíte zpátečku. Podle teorie objektivního neměnného genderu to teda znamená, že jste buď rok lhali, nebo jste se rok mýlili. A zmýlil se i váš psycholog a sexuolog.

A tohle je přesně ten bod, kdy článek začíná být poněkud nepřehledný, proto si dávám pauzu. Vyhovuje vám označení gay / queer / trans nebo si občas přijedete, jako kdybyste si pro sebe potřebovali vytvořit novou skupinu? Diskutujte v komentářích a já mezitim připravím pokračování článku.

5 thoughts on “Proč nejsou všichni lidi queer (první část)

  1. Maly zamysleni ode me z druhy strany: jednoslovny kategorie jsou dobry z toho duvodu, ze setri cas (je jednodussi rict „jsem vegan“ nez „jsem clovek, ktery se rozhodl nejist vubec zadne zivocisne produkty“ „jsem trans“ „jsem zena, ktera je skryta v muzskym tele“). A taky si myslim, ze na kategorie by se melo pohlizet jako na neco, co k cloveku prinalezi, je to neoddelitelny a zaroven ho snadno popisuje.

    ALE – nejde to tak vzdy. Kategorie s sebou vzdycky prinasi to riziko, ze toho musis strasne moc odkrojit a nebrat v potaz, kdyz chces nekoho nekam zaradit. Taky se musis rozhodnout, umele a nasilne, co je dulezitejsi (velryba je savec nebo ryba? Savec. Protoze dulezity je, ze rodi ziva mladata). Ty ses trans nebo nejses trans? Kriteriem je, ze se citis jako holka, neni kriteriem, ze se citis jako holka bezpodminecne od narozeni a hned. Proto si ten estrofem dej a kategorie ber s rezervou..

    To se mi líbí

  2. „queer“ se mi moc nelíbí, hlavně protože to slovo vnímám především jako nadávku, ale nevadí mi, když se jím někdo označuje. jen nechci aby tak někdo označoval mě, tak o sobě mohu mluvit jen já sám…

    To se mi líbí

  3. Když si nevymyslím nálepku sama, vymyslí si ji heterosexuální cislidé, takže co jiného mi zbývá než se označit za queer? Jakmile člověk nezapadá do normálu, je potřeba ho nějak pojmenovat, zdůraznit jeho jinakost – a dokud se tohle nerozbije, nemůžeme se na nikoho zlobit, že si pro sebe vymyslí jméno dřív, než to udělá někdo zvenčí.

    To se mi líbí

  4. A co takhle bezhlavě nepřekládat dřív, než si něco zjistíš? Většina pojmů již byla pojmenována.

    Queer jsou lidé, kteří nezapadají do konceptu heterosexuality a pociťují tím určitou nekonformnost ve vztahu k většině. Mohou to být klidně i LGB, ale samostatně jako pojem se většinou jedná o lidi, kteří nezapadají ani tak do konceptu zkratky LGBTI (T jako transsexuální, ne zde transgender)

    Kromě sexuální orientace a fyzického pohlaví existuje také sexuální identita a sexuální chování. Kdo je genderqueer určuje identita a hlavně to, co je v jejich hlavě.

    Genderqueer je podle genderbread person 2.1 člověk, který pociťuje sounáležitost a sebeurčení s oběma pohlavími, silnější než two-spirit a opak agenderů, mohou být bigender a intergender, přičemž jejich orientace může být jak LGB tak asexuální nebo pansexuální, protože orientace v určení queer nehraje žádnou roli. Sounáležitost s oběma pohlavími je u nich tak velká, že nemají potřebu měnit své fyzické pohlaví jako transsexuální lidé. Zůstávají v kolonce nekonformních a proto i tak trochu mimo transgender. Z toho důvodu přibylo to Q v LGBTI

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

